top of page
Техники по солнечным панелям

Pieredzes stāsti

WhatsApp Image 2023-05-11 at 20.07.14.jpeg

Lietas izvēlas ilgtermiņam

“Pirms gadiem piecpadsmit ģimenes mašīnas turēju garāžā, ko ziemā var arī apsildīt. Biju pārsteigts, cik ātri “puva” visi auto dzelži un mezgli. Tad tās sāku turēt mājas pagalmā, taču mani īsti neapmierina, ka ziemā no auto jātīra sniegs un no ledus jāskrāpē logi, bet vasarā jākāpj sakarsušā mašīnā. Tā nonācu līdz tam, ka vajag nojumi. Šogad iegādājos elektromašīnu, un bija skaidrs, ka man mājās vajag arī savu uzlādi – tātad nojumei jābūt ar saules paneļu jumtu!” savā pieredzē par to, kādēļ izvēlējies un savā pagalmā uzstādījis tieši “SolarCarport” nojumi, stāsta dobelnieks Guntars Līcis.Viņš sevi uzskata par ļoti praktisku cilvēku – lielākos pirkumos izvēlas tikai tās lietas, kas kalpo ilgtermiņā un neprasa lieku kopšanu.“Zem šīs nojumes var novietot automašīnu, uzlādēt tās bateriju vai izmantot enerģiju mājai, dzert tēju, alu vai arī tur nedarīt neko – tālu virs zemes paceltie paneļi nevienam netraucē! Noteikti rēķinos arī ar to, ka no kompozīta materiāliem izveidotās atbalsta konstrukcijas man turpmākos gadu desmitus neprasīs papildu kopšanu – nebūs ne jāpārkrāso, ne jānomaina. Arī tad, ja man tagad elektromašīnas nebūtu, es noteikti izvēlētos tieši šādu nojumi – ja reiz tai ir vajadzīgs pārsegums, tad kādēļ to nelikt no paneļiem, kas ražo elektrību? Paneļi uz jumta? Savai mājai nelikšu nekad – tad būtu vajadzīgs cits plānojums un segums. Visādi eksperti man var stāstīt ko vien grib, bet jumts tad ir jāsaurbj jebkurā gadījumā. Nojume var arī tecēt – nekas traks, bet es noteikti negribētu, ka ar laiku tecēšana sāktos mājas bēniņos,” vērtē praktiskais namīpašnieks Guntars.

Edmunds.jpg

Auto baterijas uzpildu mājās un braucu par brīvu

“Esam ekoloģiski un arī racionāli domājoša ģimene, tādēļ mūsu pagalmā jau sen ir vairākas elektromašīnas. Pirms septiņiem gadiem saules paneļu nojumi uzkonstruēju pats, un šo ieguldījumu esmu jau atpelnījis,” savā pieredzē dalās radioinženieris Edmunds Zālīte.

Edmunds dzīvo Rīgas pievārtē un elektromašīnas izmanto gan darba, gan arī atpūtas izbraucieniem. “Līdzīgi “SolarCarportLV” modelim arī manai nojumei jumts ir izmantoti 16 saules paneļi privātmājai. Tie gan ir vecāki, mazāk jaudīgi par “Solyco” saules paneļiem, ko uzstāda “SolarCarportLV”. Manējo maksimālā jauda ir 4000 W, tomēr arī ar to pietiek, lai savām elektromašīnām labos  laika apstākļos baterijas no 10%  līdz optimālajiem 80% mājās uzlādētu 4 – 6 stundu laikā. Mazajam “Mitsubishi MiEV” pietiek ar četrām, darba pikapam “Nissan e-nv200” ar piecām, bet S klases “Tesla” uzlādei gan vajag visas sešas stundas.

Tā kā savu nojumi esmu jau atpelnījis, braukšana un transporta izdevumi ar mājās veikto uzlādi Saules enerģija man tagad nemaksā neko. “SolarCarportLV” nojumi, kuras jauda ir 5600 W, pie tagadējām elektrības cenām var atpelnīt pat piecos gados. Rēķinot ieguldījuma “amortizāciju”, vidējie izdevumi uz 100 km šajā laikā periodā nepārsniegtu 4 eiro, un pēc tam – lādē un brauc par brīvu!”

TomsNaburgs.jpg

 Šis ir pareizais brīdis!

Toms Nāburgs,  Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs TV24 raidījumā "Naudas cena" (03/07/2022), izsakoties  par atjaunīgās enerģijas risinājumiem:

"Es rēķinu, ka nākamos piecus gadus būs tādas elektrības cenas, ka noteikti nākamajos 5-7 gados tās iekārtas atpelnīšu. Man nav speciāls ekselis, pat es, kurš ir šajā biznesā, nespēju noprognozēt precīzi, kādas būs nākamo piecu gadu cenas, bet tās būs augstas. Tāpēc jebkurš, kurš var šobrīd pats kaut ko ģenerēt vai investēties, dariet to, jo šis ir pareizais brīdis."

Зарядное устройство для электромобилей

Brīvība no cenu svārstībām – tikai ar savu elektrību!

"E-mobi" elektromašīnu uzlādes cena pieaugusi vairāk par trim reizēm:

Latvijas lielākajā, CSDD veidotajā un apsaimniekotajā "e-mobi" uzlādes tīklā vēl līdz pat septembra vidum elektromašīnas uzlādēšana izmaksāja 15 centus par uzlādes minūti. Tas bija ievērojami lētāk, nekā par elektrību no tīkla maksājām mājās. Tagad situācija ir krasi mainījusies, uzlādes minūte "e-mobi" maksā 53 centus. Par tādu cenu uzlādētā stacijā 100 km veikšana ar elektromašīnu tagad izmaksā dārgāk (vidēji no 3,5 eiro uz 13 eiro) nekā ar benzīna un dīzeļa dzinēju automašīnām pat pie tagadējām (vidēji 10 eiro).

Kā elektromašīnu īpašniekiem izvairīties no tagadējām bateriju cenu svārstībām, vērtē auto eksperts, žurnālists Atis Jansons (la.lv, 21.09.2021): "Jau sen esmu uzskatījis, diskusijās centies pierādīt, rakstiņos skaidrot, ka pie pašreizējās gauži vājās uzlādes infrastruktūras elektroauto bez liekām rūpēm var lietot tikai tie, kuru dienas vajadzības ar rezervi ietilpst pārsimt kilometru rādiusā, kuri var uzlādi veikt savā mājas vai darbavietas pieslēgumā.  

Ja tev šādas iespējas nav, CSDD jaunais cenrādis pāris gados aprīs visu šķietami tik devīgo elektromobiļa iegādes dotāciju un tu sāksi par savu nelielo izmešu samazinājumu visai nopietni piemaksāt. Jo biji rēķinājies ar 3,5 eiro uz 100 km jeb 700 eiro gadā (20 000 km). Dabūji 13 eiro uz 100 km jeb 2600 eiro gadā. Un zaudēji gandrīz pusi no valsts iegādes dotācijas..."

Спортивный автомобиль

Bez savas uzlādes zudusi jēga pirkt elektroautomobili

"SolarCarportLV" jau informēja, ka līdz ar neseno valdības lēmumu par izmaiņām Latvijā plašākajā elektroauto tīkla (CSDD) uzlādes staciju cenrādī, bez savas uzlādes un mikroģenerācijas stacijas elektromašīnas ekspluatācija kļuvusi neizdevīgāka par braukšanu ar tradicionālo iekšdedzes dzinēja auto - pat pie tagadējām, salīdzinoši augstajām fosilās degvielas cenām.

 

Elektroauto īpašnieki ir nemierā ar trīskāršu uzlādes cenas pieaugumu publiskajā tīklā, jo esot zudusi jēga no elektromobiļa lietošanas. Arī iegādes, jo šie transporta līdzekļi ir ievērojami dārgāki par tradicionālajām automašīnām. Portālā "manabalss" sākusies parakstu vākšanas iniciatīva, lai šo situāciju mainītu un uzlādes cenas samazinātu, lai tāpat kā līdz šim publiskajam uzlādes tīklam būtu piešķirtas ievērojamas valsts dotācijas.

Iniciatīvas virzītāji ir nemierā, ka īstermiņa ekonomiskie apsvērumi guvuši pārsvaru pār valsts ilgtermiņa zaļo politiku. Šeit vietā  atgādinājums, ka 2019. gada decembrī Eiropas Komisija nāca klajā ar paziņojumu par Eiropas Zaļo kursu. Tā mērķis ir ES panākt klimatneitrālu vidi, taisnīgu un pārticīgu sabiedrību ar mūsdienīgu, resursu efektīvu un konkurētspējīgu ekonomiku. Zaļā kursa ietvaros noteikta konkrētu rezultātu sasniegšana 2030. un 2050. gadā. Mērķi attiecas uz visām ES dalībvalstīm, arī Latviju, kas parakstījusi attiecīgus saistību līgumus un sagatavojusi atbalsta programmas to sasniegšanai.

Zaļā kursa klimataneitralitātes mērķu sasniegšanai transporta sektorā Latvijas iedzīvotājiem šobrīd ir pieejamas dotācijas elektromašīnu iegādei. Kā tagad redzam,  arī turpmāk mainīgajā elektroenerģijas sadārdzinājumā valsts dotācijas cenu stabilizēšanai publiskajā uzlādes tīklā nav un droši vien – arī nebūs. Taču šobrīd joprojām ir atvērta valsts atbalsta programma privātmāju māju īpašniekiem saules paneļu mikroģenerācijas staciju uzstādīšanai. Atbalsta saņemšanas kritērijiem pilnībā atbilst arī "SolarCarportLV" nojumes modelis (ar vispārēju informāciju par atbilstību dotācijas saņemšanai lasiet mūsu portāla sadalā "Privātmājai"), kas strauji mainīgajā energoresursu cenu juceklī nodrošina stabilitāti.

Ar valsts atbalstu pērc personīgo elektromobili un mājās uzstādi savu, no biržas svārstībām neatkarīgu elektrības ražošanas un uzlādes staciju! Nenokavē – īstais brīdis ir tagad. Saule un gaisma Tavā labā strādās arī rudens un ziemas dienās! 

Станция зарядки электромобилей

Kā lolot savu elektroauto

Saskaņā ar Eiropas Savienības iecerēm jau pārskatāmā nākotnē elektrodzinēji būs vienīgā tehnoloģija jaunu automašīnu tirgū. Tomēr vairumam Latvijas iedzīvotāju elektroauto pagaidām vēl ir nezināma teritorija, tāpēc noder dažādi ekspertu ieteikumi. Kā izturēties pret savu elektroauto, lai tas godam kalpotu pēc iespējas ilgāk, pieredzē dalījies “Skandi Motors” servisa meistars Mārtiņš Vilkājs.

 

Standarta uzlāde – baterijai saudzīgāka

Lai baterija pēc iespējas ilgāk darbotos ar maksimālo jaudu, elektroauto pēc iespējas jācenšas uzlādēt standarta uzlādes stacijās. Viena vai trīs fāzes – nav tik būtiski.

 

Ātrajās uzlādes stacijās elektroauto baterija uzpildās milzīgā ātrumā – apmēram 40 minūšu laikā to var uzlādēt līdz 80%. Taču ātrā uzlāde arī krietni sakarsē bateriju un karstums elektroauto baterijām nepatīk. Ne velti siltajās zemēs tās nolietojas ātrāk nekā pie mums. Aukstumu šīs baterijas pacieš daudz labāk nekā pārlieku augstu temperatūru. Tas gan nenozīmē, ka ātro uzlādi nedrīkst izmantot, taču labāk to pietaupīt īpašiem gadījumiem un ikdienā iztikt ar standarta uzlādi.

 

Jebkura baterija ar laiku zaudē jaudu un, sasniedzot zināmu nolietojuma pakāpi, ar pilnu bateriju varēs nobraukt īsāku distanci, nekā tas paredzēts jaunam elektroauto.

 

Plūstošāk brauksi – tālāk tiksi

Viena no izplatītākajām kļūdām, ko pieļauj elektroauto vadītāji, ir nevienmērīga braukšana ar asiem uzrāvieniem un strauju bremzēšanu. Jebkuram auto patīk, ja to vada plūdeni. Arī auto ar iekšdedzes motoru patērē mazāk degvielas, ja autovadītājs ar to neraustās, un tas pats attiecas uz elektroauto.

 

Jo lielāks izlādes ātrums, jo ātrāk iztērēsies baterija.  Pastāvīgi braucot sportiskā stilā, baterija uzkarst vairāk un ātrāk bojājas. Nav arī jābrauc lēnām kā gliemezim, bet laideni. Elektroauto bremzēšanas laikā notiek motora rekuperācija jeb atpakaļsaikne uz bateriju. Plūdeni bremzējot, baterija atkal uzpildās. Ja bremzēšana notiek pārāk strauji, iedarbinās standarta bremzes un rekuperāciju nav iespējams atgūt 100% apmērā.

 

Automašīnai ar iekšdedzes dzinēju ekonomiskākais degvielas patēriņa variants ir vienmērīga braukšana pa šoseju ar vidējo ātrumu 90 km/h,  un degvielas patēriņš palielinās pilsētas satiksmē. Ar elektroauto viss ir otrādi: pilsētā patēriņš ir mazāks, uz šosejas – lielāks. Būtisks faktors baterijas patēriņā ir arī gaisa pretestība: jo tā mazāka, jo mazāks patēriņš, un sava nozīme var būt pat 10 km/h ātruma starpībai.

 

Ideālā uzlāde – ne vairāk par 80%

Vēl viens ieteikums, lai elektroauto baterija kalpotu pēc iespējas ilgāk, ir ievērot optimālo uzlādes apjomu, proti, 20–80% robežās. Tas nozīmē bateriju uzlādēt ne vairāk par 80%, ja vien plānotā distance un maršruts neprasa 100% uzlādi. Lielākoties 100% uzlāde nemaz nav vajadzīga.

Līdz 80% automašīnu var uzlādēt ātri, bet pēc tam uzlādes ātrums strauji krītas. Baterijai visveselīgākā ir uzlāde 20–80% robežās, jo -  kā jebkurš motors vai mehānisms, arī elektroauto nemīl pārslodzi.

Rakstiet mums

Rakstiet mums savus jautājumus un mēs sazināsimies ar Jums cik ātri vien iespējams

Paldies! Ir nosūtīts veiksmīgi!
bottom of page